WAAROM EEN STERK RETAILMERK WERKT

En hoe je kunt verrassen en verleiden

Zodra je een klant over de vloer krijgt heb je de kans om deze een brand experience te geven die hij online nooit kan krijgen. Je kunt namelijk alle zintuigen bespelen. Online kunnen we slechts (ver)leiden met visuele aspecten en hooguit geluid, maar op de winkel-of bedrijfsvloer kun je uitdrukken hoe jouw merk eruit ziet, ruikt, klinkt, voelt en smaakt!  Nog steeds is voor de meeste bedrijven een brand experience gewoon leuk om erbij te hebben. Maar zo werkt het niet voor het menselijk brein. Zodra jouw klant binnenstapt hééft hij namelijk een merkbeleving, of je dat nou gepland had of niet, en die beleving bepaalt hoe lang ze bij je blijven, hoe ze zich voelen gedurende die tijd en welke waardering ze (onbewust) aan jouw merk geven. Je kunt dus maar beter zorgen dat je het brein positief prikkelt. Zo creëer je positieve associaties en maximaliseer je je kansen op succes.

sterk merk

Een sterk merk begint met een sterk logo. Maar voordat we daaraan gaan werken willen we precies weten wie en wat jouw merk is. Wat maakt jou uniek, waarom ben jij beter dan de rest en waar wil je naartoe. Om snel tot die kern te komen hebben we een retail-checklist ontwikkeld. Deze laten we je, voorafgaand aan onze brainstorm, invullen. Het zet jou alvast aan het denken en laat je met een frisse blik kijken naar jouw winkel. Zo zie je al snel of je er wel alles aan doet om voldoende traffic, conversie en FANS te krijgen. En het geeft ons de eerste handvatten om te zien waar we je kunnen helpen; een pakkende nieuwe branding, hulp bij je product-presentatie of een complete (re-)styling.

 

sterke store

We zijn er als consument steeds meer aan gewend om geprikkeld en verleid te worden, vaak zelfs zonder dat we het zelf in de gaten hebben. Daar kun je als ondernemer dus niet meer omheen. En dat wíl je natuurlijk ook niet. We gaan theater maken! 

Hier in jouw winkel, op de vloer moet het gebeuren, hier gaat je merk léven en gaat jouw klant béleven. Dus een krachtig concept is de start. Daarna gaan we zichtlijnen en routing bepalen. Zo'n 'vlekkenplan' is belangrijk om te beslissen waar we theater gaan maken. En dat is wat we gaan doen! Stopkracht creëren, verrassen en verleiden. Met een doordacht lichtplan bijvoorbeeld en een plan om het onbewuste brein te prikkelen. 

 

sterk beleefwerk

Er is meer en meer bewijs dat een multi-sensory experience wérkt. Al in 1982 ontdekte Milman dat langzame muziek de bestedingen in supermarkten verhoogde met 39.2%. Nike introduceerde geur in haar winkels en verhoogde daarmee het voornemen van bezoekers om iets te kopen met 80%. Recenter onderzoek van Diageo liet zien dat veranderingen in licht, geur en muziek de mate waarin men genoot van whisky met 20% verhoogde. Cijfers die voor zich spreken, maar ook de minder 'harde' maar niet minder belangrijke 'bewijzen' leren dat een positieve multi-sensory experience als een fijne herinnering in het brein wordt opgeslagen en dus een positieve associatie met het merk genereert.