waarom een sterke brand experience werkt

En hoe je daarmee je kansen op succes maximaliseert

Zodra je een klant over de vloer krijgt heb je de kans om deze een brand experience te geven die hij online nooit kan krijgen. Je kunt namelijk alle zintuigen bespelen. Online kunnen we slechts (ver)leiden met visuele aspecten en hooguit geluid, maar op de winkel-of bedrijfsvloer kun je uitdrukken hoe jouw merk eruit ziet, ruikt, klinkt, voelt en smaakt!  Nog steeds is voor de meeste bedrijven een brand experience gewoon leuk om erbij te hebben. Maar zo werkt het niet voor het menselijk brein. Zodra jouw klant binnenstapt hééft hij namelijk een merkbeleving, of je dat nou gepland had of niet, en die beleving bepaalt hoe lang ze bij je blijven, hoe ze zich voelen gedurende die tijd en welke waardering ze (onbewust) aan jouw merk geven. Je kunt dus maar beter zorgen dat je het brein positief prikkelt. Zo creëer je positieve associaties en maximaliseer je je kansen op succes.

 

Er is meer en meer bewijs dat een multi-sensory experience wérkt. Al in 1982 ontdekte Milman dat langzame muziek de bestedingen in supermarkten verhoogde met 39.2%. Nike introduceerde geur in haar winkels en verhoogde daarmee het voornemen van bezoekers om iets te kopen met 80%. Recenter onderzoek van Diageo liet zien dat veranderingen in licht, geur en muziek de mate waarin men genoot van whisky met 20% verhoogde. En in The Harvard Business Review was te lezen dat autobedrijven maar beter heel snel hun ongemakkelijke stoelen de deur uit kunnen doen; bij het steggelen over de prijs vanuit een zachte stoel werd namelijk 28% meer geboden voor de auto dan vanaf een harde stoel. Cijfers die voor zich spreken, maar ook de minder 'harde' maar niet minder belangrijke 'bewijzen' leren dat een positieve multi-sensory experience als een fijne herinnering in het brein wordt opgeslagen en dus een positieve associatie met het merk genereert.

 

Trekken we het breder en kijken we niet alleen naar ervaringen van klanten, maar ook van medewerkers dan is de positieve impact zo mogelijk nog groter. Licht en geur werken direct op je 'oerbrein'. Licht is niet alleen van belang om goed te kunnen zien (en dus bijvoorbeeld veilig te kunnen werken). Het beïnvloedt ook onze stemming, eetlust en alertheid: in een goed verlichte ruimte voel je je minder slaperig. Geur heeft invloed op stemming én gedrag. Het inzetten van natuurlijke geuren om medewerkers bijvoorbeeld energieker te maken en de luchtkwaliteit te verbeteren levert direct resultaat: Minder zieken, betere concentratie en betere prestatie.

DE INVLOED VAN LICHT

Goed licht maakt dus meer alert en minder slaperig. Dat laatste hangt samen met de invloed van licht op onze biologische klok. Lichtgevoelige cellen in onze ogen registreren of het buiten licht of donker is – daardoor ‘weet’ je lichaam of het tijd is om wakker te zijn of te slapen. Licht werkt in feite als tijdschakelaar. Maar als je te weinig licht ziet, wordt die schakelaar niet tijdig omgezet – en kun je ’s ochtends in sluimertoestand achter je computer belanden. 

Kantoormedewerkers die binnen 7 meter van een raam werkten, sliepen gemiddeld 46 minuten langer

Natuurlijk licht op kantoor zorgt zelfs voor een betere nachtrust, ontdekten onderzoekers aan de University of Illinois in 2014. Kantoormedewerkers die binnen 7 meter van een raam werkten, sliepen gemiddeld 46 minuten langer dan collega’s die verder van de ramen af zaten.

Daglicht is de effectiefste ‘wekker’, omdat het veel sterker is dan kunstlicht: zonlicht op een onbewolkte dag bedraagt 100.000 lux, en bij bewolking 1.000 lux. Een normaal verlicht kantoor moet het doen met ongeveer 500 lux. Een werkgever wil natuurlijk niets liever dan een kantoor vol uitgeruste werknemers. Architecten doen dan ook vaak hun best om zoveel mogelijk daglicht het kantoor binnen te laten schijnen. Maar, zo schrijft de Arbodienst op de eigen website: ‘Kijkt men kritisch naar het gemiddelde aantal zonuren op jaarbasis (900) tijdens kantooruren in Nederland, dan zal aanvullende verlichting noodzakelijk zijn om de vereiste verlichtingssterkte op de werkplek te garanderen.’

DE INVLOED VAN GEUR

Met een juiste geur voelen mensen zich prettiger. Organisaties investeren veel om hun medewerkers beter te laten presteren. Geur is daarbij een nieuw instrument. Geur heeft invloed op de stemming én het gedrag van mensen. ook bij uw medewerkers. Ook wordt in sommige ruimtes de luchtkwaliteit beïnvloed door onprettige geuren. Met synthetische luchtverfrissers kunt u deze geuren maskeren, maar dat maakte het vaak nog onprettiger... Wij werken met uitsluitend natuurlijke deursystemen van Primavera. Natuurlijke geuren hebben een bewezen positieve invloed op lichaam en geest. Op zowel emoties en gedrag:

  • Stimulerende aroma's verbeteren de stemming en maken vrolijk.
  • Ontspannende geuren verminderen stress en harmoniseren.
  • Zuiverende aroma's bevrijden en verfrissen.
  • Kalmerende geuren ontspannen en zorgen voor evenwicht.

 als op gezondheid:

  • Ze verminderen de concentratie van bacteriën in de lucht (al bij onderzoek in 1963 werd na verstuiving van een aantal zuiverende etherische oliën na 30 minuten nog maar 4 van de 210 verschillende aanwezige bacteriën aangetoond).
  • Ze hebben een positieve invloed op ons immuunsysteem (bij natuurlijke aromatiseren is aantoonbaar minder ziekteverzuim).